David Foster Wallace sobre el Feoclásico

John William Waterhouse. Echo and Narcissus (1903).

& so it came to pass that, on the same week Sissee Nar’s nose was Enhanced into eternal aquilinity, Nar & Tri-Stan’s much-ballyhooed Satyr-Nymph Network was born & licensed for analog broadcast. In brief, S-NN comprised an ingeniously simple 24-hr low-overhead loop of mythopoeia mined at 10¢/$1 from the loded stockrooms of the BBC’s toga’d & grape-leafy mythophilic period 1961–7. Here the prefeminist epiclete Ovid the O. usurps & dithyrambicizes—without credit or tribute—the historian Dirk of Fresno’s account of S-NN’s philosophy, Codependae’s invidious dreamsong, Agon M. Nar’s oneirically inspired bid to launch the greatest kabal network of all BC time—the Satyr-Nymph Network: ‘…basically an ingeniously simple 24-hr interspliced loop of mythopoeia harvested from the gravid stockrooms of the BBC’s antically antique ’60s & targeted at that uneasily neoclassical demographic class that already consumed reruns without even chewing. This lonely & insomniac audience found the invariant sameness of S-NN’s circuit of British b/w mythic skits—serial legends of e.g. Endymion & Pyramus & Phaeton & Baal & Marpessa & surreally cockney Niebelungs—good: reliable, familiar, hypnotic, & delicious as the taste of their own mouths. For Agon M. Nar, this appetite for repetitive echo spelled divine inspiration—in the words of statistical microecon, autogenerative Demand. For not only did S-NN feed at the syndicated trough of viewers’ hunger for familiarity, but the familiarity fed the mythopoeia that fed the market: double-blind polls revealed that in a nation whose great informing myth is that it has no great informing myth, familiarity equaled timelessness, omniscience, immortality, a spark of the vicarious Divine.

¿Entendieron?

Ese fue, naturalmente, David Foster Wallace. Como soy un obsesivo-compulsivo, no había pasado la mitad de Infinite Jest cuando ya tenía los libreros llenos de más DFW. Lo de arriba es un fragmento de Tri-Stan: I Sold Sissee Nar to Ecko, incluido en Brief Interviews with Hideous Men (1999): un recuento del mito de Eco y Narciso en el mundo de las grandes cadenas televisivas norteamericanas redactado por una serie de Homeros que hablan en punns and reedles Joyceanos. Y para asegurarse que pensemos en Finnegans Wake, desde el título ya se referencia al mito de Tristán e Isolda. Pero debajo de todas esas capas de referencias culturosas (y seguro que, como con Finnegans Wake, me perdí de más de la mitad) es una pieza vana y entretenida que critica la producción de entretenimiento vano (en todos los sentidos de la palabra) para una cultura consumista.

Si no entienden por qué es relevante es que no comparten mi delirio de referencia. Por muy postmoderno que sea el ejercicio de adoptar un género literario obsoleto (el mito griego) para explicar la popularidad de un nuevo canal de televisión que solo muestra segmentos reciclados de series con tema mitológico, aquí David Foster Wallace termina conectando nuestra sed de referencias historicistas —neoclásicas o feoclásicas— con el simple confort de lo conocido. Separemos el grano de la cizaña:

This lonely & insomniac audience found the invariant sameness […] good: reliable, familiar, hypnotic, & delicious as the taste of their own mouths. […I]n a nation whose great informing myth is that it has no great informing myth, familiarity equaled timelessness, omniscience, immortality, a spark of the vicarious Divine.

Esa misma frase debería ser el lema de la Arquitectura Feoclásica Panameña: Intemporalidad, Omnisciencia, Inmortalidad, una chispa de vicaria Divinidad. Mientras sigamos teniendo esas aspiraciones —y, realmente, ¿qué promotor no las compartiría?— el Feoclásico seguirá produciendo prole y afligiéndonos (o bendiciéndonos) con su presencia. Ya saben, esto va para largo.

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